søndag 16. oktober 2011

Hillview

Daa eg ankom Moss Vale, ein liten landsby ca. 1 time og 30 min sor for Sydney, blei eg henta av Damien og Todd og tatt med t Hillview, som e et stort historisk feriehus, som blei brukt som sommarhus av viktige personsar fra staten. Naa eige Damien Michael Miller 40%, mens staten eige reisten, itte som eg har forstott i allefall. Hovedhuset blei byggd i 1872, saa d e ganske gammalt. Saa eg syns jo d e litt skummet pga eg e litt morkredd og redd for spokelsar, men plassen ska visst ikkje ver hjemsokt :-P Men daa eg kom opp t huset saa motte eg og Sophie (fra England) og Gulia (fra Italia) som e backpackare som jobbde der, d va og Todd (fra England). Veldigt hyggeligge folk, men kanskje litt for glade i aa festa, hehe :-P De fysste dagene va d aapent hus i forbindelse med "Tulipan festivalen" i Bowral. Saa daa fekk eg ansvaret for aa ver guide paa kjokkenet. Saa eg fekk et lide hurtigkurs fra ei av de frivillige damene fra "historie-klubben", + eg leste litt i et lide infohefte og i et stoort hefte, og lagte min egin lille kjokken-histore-guide. Og d jekk veldigt fint. Eg fortalte litt om "the buttlers pantry" (lagerrom), om "the scullery" (oppvaskrommet), om urtehagen, om vedkomfyren fra 1910, om "the bell system" (de som bodde der kunne ringa itte arbeidarene) og om hyttene som arbeidarene pleide aa bo i (som man kan se ut av kjokkenvinduet). Mange av gjestene syns d va veldigt interessant, men andre va litt mindre interessert. Og nesten alle sporte kor eg va fra og ka eg gjorde i Australia. Men d va faktisk naagen som trodde eg va fra Australia, slaa dn! :-) Damien va og veldigt fornoyd me guideingen min :-)
Naar aapent hus va ferdig saa va d tbage t de vanlige arbeidsoppgavene som e vasking og hagearbeid. Og eg maa innromma at eg bjunne aa bli litt lei av aa vaska gamle nerstova moblar me masse spindelvev :-P Men men, d e ein heilt ok jobb. Eg jobbe 5 timar 5 dagar i uga for mat og ein plass aa bo. Me backpackare bor i vaar egaa hytta med stua, bad og kjokken, og eg har til og med mitt eget rom :-) Ellars sitte eg og litt barnevakt for ein venn av Damien og tjene litt ekstra lommepengar. Og de har litt av et hus! Og mange flotte bilar! De e "litt" rige kan du sei... :-P Og 6 ungar, litt aa holda styr paa, hehe!
Ellars maa d jo nevnas at eg har reist i feil retning, for her e d kalt!! :-/ Spesielt om nettene, me fyre i peisen, sitte med teppar og sove med varmeteppe ellar varmeputar :-P Og d har regna mye... I Bingara va d mye varmare, men d va kaldt om nattaa dr og.. Men de to siste dagane naa har me hatt sol! :-D E faktisk nesten litt solbrent paa armane :-P
Sist helg va me i Kiama, ein by ved kysten for aa besoga Spohie som sko passa huset t fettaren sin. Saa me hadde ein vill feste natt... :-P Men eg jekk og la meg naar de andre fant ud at de sko gaa t straen.. Galne folk.. :-P Spohie blei me oss tbage t Hillview for hu kjeda seg saann, mens Gulia og Todd reiste t Sydney. Todd sko reisa vidare t Tasmania, men Gulia sko bare ha et par nettar i Sydney for aa moda naagen vennar for hu kom tbage t Hillview. D maa og nevnas at me ser ein del Rugby paa den lokale puben, daa d e world cup :-)
Ellars har eg faat ansvaret for aa passa paa alle dyraa; to hunder (Bella og Lulu), 2 honer og ein hane, og 4 hestar :-) Hestane kan eg laana paa fritia mi viss eg vil. Men eg har bare ridd ein gang pga de va saa tynne, saa eg syns ikkje d va forsvarligt aa ri de. Men naa har de lagt paa seg litt, og ser mye bedre ud, saa eg tenkte eg sko ri Casper litt i dag. Men han har ikkje blitt ridd naage saerligt paa ove 6 mnd, saa d blir ikkje saa lenge.
Eg trives heilt ok her, men Damien kan ver litt sur innimellom og litt daarlig t aa kommunisera, saa d e ikkje alltid lett aa veda ka han vil eg ska jorr. Men men, d gaar stort sett greit. Men eg vil gjerna ha mer jobb med hestar, og eg har snakka me ein som hette Chris som eige naagen dressur hestar, saa eg kan kanskje begynna aa jobba for han i Melbourne ellar naagen bekjente av han ein aen plass om 2-3 ugar. D e uansett jobb med hestar :-)
Glad i daakar alle dr hjemma! <3
Camilla




3 kommentarer:

  1. dette hørres superkjekt ud! eg har kjempelust å reisa der nå! eg elske jo gamle ting å museer. ;P

    SvarSlett
  2. eg må bare nevna at ordet eg måtte skriva inn for å få lov å kommentera den fuste kommentaren, va hingst. koss ironisk ekje d!! =D når d alltid bare komme random bokstava. =P

    SvarSlett