torsdag 17. november 2011

The Cottage

Heia Folkens! :-)
Naa e eg paa ein gaard / stall som hette d "The Cottage", og her har de flotte dressurhestar som jevnligt konkurere. Eg har vaert her i ca. 3 ukar naa, og har det stort sett fint her :-) Men t aa begynna med va d litt vanskeligt, for d va saa mange nye rutinar eg maatte lera og eg hadde glemt saa mye av mine gamle heste kunskapar. Saa eg maatte spor mye og t tidar folte eg at eg bare va t bry og i veien :-( Men naa gaar ting mye bedre og eg har faatt dreisen paa d mesta :-)
Dagane her gaar stort sett i fora hestane om morgenen og sorga for at de har nok vann og gras/hoy, ta av ellar paa ellar bytta dekken, saa trena hestar (ri ellar longera) ellar gjor hestar klare for ridetime ellar for hovslageren, mokking, vasking av hestar, reingjoring av utstyr, rydding og reingjoring av utstyrsrom, plukka opp greinar i paddockane og fra plenane, klippa plenane, trimma graskantar, fjerna ugras, raka og mokka ridebanen og mye mer. Og saa kveldsforing paa kvelden. Ganske kjekke jobb og stort sett i et veldigt avslappa tempo :-)
Og naa begynne eg aa fola mg litt mer komfortabel rundt hestar igjen og e ikkje saa nervos lengar, saa d e supart :-D Og saa lere eg og masse av folkaa her naar det gjelde haandtering av hestar og riding. Saa eg faar pussa litt paa ridingen min, for eg gjor mange ting feil, hehe! :-P E jo vant t aa bare ri paa tur i westernsal og ein litt vel laydback ridestil :-P Saa d e kjekt aa lera skikkelig riding igjen :-) Og han som rir hestane i konkuranser, Matthew, e og ridelerar g han har gitt meg ein del tips om handtering av hestar :-)
Her ein dag va eg og me t ein konkurranse med hesten "Aadream", som bare sko ut t konkurransen for aa bli vant t omgivelsene igjen siden hu ska konkurrera der i desember under "The Dressage Festival". Det va veldigt kjekt og interessant aa bli me t et stevne og paa ein maade ver "bak omgivelsene". Og eg fekk og sett naar Matthew deltok med "Lorentzo", veldigt flinke, og fekk 1. plass i begge sine testar. Mens den andre hesten hans, "Rowen" fekk 2. og 3. plass. Flinke hestar og dyktig ryttar :-) De andre hestane paa stallen e: Zara, Buckels, Govenor, Spot, Zak, Grafitto, Bill, Pia (unghest), Hal, Aurin, Chess (som e satt bort pga hu sko faa et foll) og ponnien Coockie (kjempoesot!!) :-)
Og saa maa eg jo ikkje glemma aa nevna hunden "Cody" (sjonnas) og kattane "Laila", "Mika" og "Cici". Kjempekoseligt aa faa kosa litt me kattar :-)
Utenom jobbtid, som vanligvis e fra 08:30 t 18:00-20:00, spise me 4 jentene som jobbe her, Isabel (tysk), Mareike Joy (tysk) og Anna (svensk) og mg, middag samen ellar litt kver for oss, ser kanskje litt tv og saa legge me oss, ganske tidligt.. E saa trott naar kvelden komme.. :-P
Men paa mandag som va saa tog mg og Mareike Joy turen inn t Melbourne for aa se byen og shoppa litt :-) D va ein kjemekoselig tur og me fekk sett ganske mye av byen. Me jekk ein anbefalt rute fra turistinformasjonen. Ellars satte me oss ner paa ein koseligge cafe og spiste ein nydeligge lunsj, og litt seinare paa ein aen cafe og tog kver vaar kopp med goe kaffi, Moccha og Cappechino :-) Men d jekk jo litt pengar t shopping... og eg fant ud at eg har visst brukt ein del pengar her i Australia.. Saa kanskje eg maa onska mg pengar t jul.. og saa finna mg ein jobb naar eg komme ner igjen t Australia :-P D ordne seg nok :-)
Ellars e veret her stort sett veldigt bra, og me har hatt mange dagar me straalande sol og rundt 30 gradar :-D Men eg har blitt litt solbrente... men har og faatt farge :-) Men t-skjorte skille, hehe! :-P Jaja. Men om kveldane her blir d ganske kaldt og eg sove med 3 teppar pluss dyna!! :-/ Og d har og regna ein del og vaert ein del tordenstormar! Her ein dag jekk d fra skyfri himmel og straalande sol t holjeregn, haggel, lyn og torden i lopet av 10-15 min og me maatte ut og ta regndekken paa hestane og eg blei kliss gjennomblaude! :-/ Men d va ein ganske morsom opplevelse og. Og ittepaa va d inn og ta ein goe varme dusj :-)
Naar d gjelde dyrelivet saa har eg ikkje sett naagen kenkeruar her.. bare masse pappegoyar og masse eddarkoppar igjen.. Paa stevnedagen hadde eg ein haug me bittesmaa eddarkoppar som kravla paa mg konstant! (ufarligge) og et par av de hadde faktisk ein slaasskamp paa skuldaren min! Men i dag fant eg ut at eg faktisk har sett ein del av ein type farlig edderkopp: "White Tail Spider". De e ikkje saa store, men giftige. Men de har motgift paa sykehusene og man merke visst hvis man blir bitt :-P Og d ska visst ver et par farligge slangar rundt her og, men de ser man visst sjeldent, men gaar trolig ofte rett forbi de i d hoya graset. Men eg har stovlar paa og d fins mottgift mot de og :-)
Naa har eg litt ove ei uga igjen her for eg ska vidare aa ver 1 uga paa et stutteri kalt "Isle of Wight Farm"; http://www.islewight.com/.
Og saa komme eg hjem t jul ein tur! Ska blir godt aa se daakke alle igjen! :-D
Hilsen Camilla :-)





5 kommentarer:

  1. Heya, kjempekjekt å få se bilder. E det hytta på det nest siste bilde dokke bor i? Snakkes snart P

    SvarSlett
  2. Hei!
    Så fine bilder fra stedet du jobber! Jeg linker videre til bloggen din fra web'en vår i dag, det er nok mange som er interesserte i å følge deg. Mange lurer jo på hvordan det er å jobbe på gård i Australia. Jeg gleder meg til fortsettelsen - lykke til på resten av reisen din også!

    Mvh, Kristina hos Atlantis Utveksling

    SvarSlett
  3. Yo pappa! Jupp, hyttene paa det nest sista bildet e dr me bor. Eg bor i den brune t venstre :-)
    Kristina, heilt i orden :-)
    Ellars har eg glemt aa nevna alle andene og kaninene som kose seg ude paa gjordene, d kryr av de :-) Mn de e vanskeligge aa faa bilde av.. og d e alle pappegoyene og :-/

    SvarSlett
  4. at du vil reisa heim fra d e beyond me! her e d bare reggen uansett.. ;) ser di har vin på stutteriet. kos deg me den! ;)

    SvarSlett
  5. Hehe! Mn eg vil gjerna feira jul hjemma me vennar og familie :) Eg reise ner t 30-40 gradar ittepaa anyways :P Jupp, I will ;)

    SvarSlett